BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 26 December 2011

Yang Indah Dari Maha Esa..

Bila ku lihat bulan
sungguh begitu indah
terbentang di langit

Jika ku lihat bintang di langit
memang begitu bersinar
bertaburan bagaikan hamparan

Semua apa yang ku lihat
hanya Tuhan yang bisa
menciptakan semua

Tuhan menberi keindahan
yang terindah
di langit dan bumi
ciptaanMu Tuhan

Biarkan aku berada disini
biarkan tahan laju angin
ajarkan aku menyebut namaMu
ajarkan aku untuk hidup

Tiada Tuhan kecuali Allah
Allahu Akhbar Allah Maha Besar
izinkan aku bersujud padaMu
ku agungkan kebesaran diriMU



Pelabuhan Dunia...

Berjalan atas bumi Tuhan,
pasti akan dihimpit ujian,
tatkala diri sendirian,
hati kekosongan,
jiwa kegersangan,
tidak tahu di mana arah tujuan,
kembalilah pada Tuhan,
kerana disitu dijanjikan kedamaian.


Menjadi wanita bukan satu bebanan,
apatah lagi kelemahan,
kerana ia sebenarnya adalah satu kerahmatan,
wanita solehah tempatnya syurga dijanjikan,
maka berSABARLAH walau apapun dugaan,
kerana di syurga nanti di situlah benar- benar ada kenikmatan

Sunday, 18 December 2011

Pesanan Mujahid buat para Mujahidah..

Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, sungguh Allah SWT telah berfirman:
“Dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapatkan kemenangan yang besar” QS Al Ahzaab : 71....

Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, di kehidupan kita tiada kebahagiaan yang sempurna, selain kebahagiaan seseorang dalam rumah tangganya,
dan kebahagiaannya di akhirat kelak. Begitu pula, tiada penderitaan yang paling menyakitkan, selain penderitaan dalam kehidupan rumah tangganya dan penderitaannya kelak di akhirat.....


Maka siapa saja yg merasa bahagia, dalam menjalani rumah tangganya, diapun pasti akan bahagia dalam menjalani hidup sesamanya. Begitu pula sebaliknya, jika dia merasakan kehilangan ketenangan jiwa didalam kehidupan rumah tangganya, maka kehidupannya dengan bersama yang lainpun akan terasa membosankan dan menyusahkan.....

Saudariku, taukah kamu? Kebahagiaan bukanlah bintang ajaib, yang jatuh kepada setiap orang, lantas kita akan merasakannya dan siapa yang tidak mendapatkan bintang itu, maka hidupnya akan menderita dan susah. Akan tetapi kebahagiaan terjadi diluar kemampuan manusia, terjadi di luar ambang batas kesanggupan manusia, dan itu hanya bisa diraih dengan tekad yang kuat, usaha dan juga kerja keras. Kebahagiaan yang penuh aral melintang, dan juga batu terjang menghadang, kebahagiaan hakiki yang menjadi janji Rabbull ‘Izzati. Kebahagiaan yang tak jarang orang mati dalam meniti, hingga menjadikan sedikit sekali orang merindukannya, kerana indahnya dunia,
Indahnya dunia dan banyaknya harta, telah melenyapkan dan mengalahkan janji Rabbnya.....

Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, satu–satunya yang dapat menghantarkan kita ke dalam kebahagiaan, dan ketenangan di dunia, serta keselamatan dan keberuntungan kita di akhirat kelak, adalah ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Ketaatan yang menuntut keikhlasan, ketaatan yang tidak menjadikan hati menjadi berat, ketaatan yang menuntut penerimaan yang tulus dalam diri kita, ketaatan yang menuntut pengorbanan, harta, keluarga, bahkan jiwa sekalipun dalam diri kita. Oleh kerana itu Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, sungguh indah bila rumah tangga dihiasi dengan bingkai ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Alangkah bahagianya bila suamimu adalah orang yang selalu mendermahkan hidup, harta dan jiwanya untuk meraih kemuliaan di sisi Allah SWT, Keningnya senantiasa tunduk kerana sujud, Lisannya takkan pernah lelah kerana berzikir, Keringatnya takkan pernah kering dari amaliyah nya dan Debu dan luka yang selalu menyelimuti tubuh dan pakaiannya, hanya karena kecintaannya berjuang di jalan Allah SWT....Ya Allah


Engkau…Ya, engkau dan anakmu, tak pernah memalingkannya untuk meraih kemuliaan di sisi Rabbnya, justeru suamimu akan menjadikanmu dan anakmu sebagai bahtera yang menyelamatkan kehidupannya dan bukan sebagai penghalang atau penghancur kebahagiaannya. Suamimu akan selalu menanamkan sikap Qona’ah dan juga keperwiraan kepada keluarganya juga tidak pernah berkecil hati dengan segala pemberian Rabbnya.....

Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, alangkah mulianya bila dirimu mendermahkan hidup, harta dan jiwamu meraih kemuliaan disisi Allah SWT, kemuliaanmu akan kamu raih dengan ketaatanmu kepada suamimu, selalu menjaga rahsia, harta, dan kehormatan suamimu. Kerana taukah kamu?? Bila syurga dan nerakamu terletak pada ketaatanmu, biarkanlah bibirmu yang merah merekah selalu tersenyum simpul dengan pemberian seadanya dari suamimu yang tercinta, biarkanlah dari tanganmu yang lembut dan mulia tumbuh dan berkembang singa–singa perwira atau pejuang pembela Robbul ‘Izzati, Diennullah dan Ummah, bukan tumbuh seekor ayam yang setiap saat bisa di permainkan atau di sembelih oleh musuh-musuh Allah. Malammu selalu dihidupkan untuk berdo’a memohon dan berdo’a kepada Rabbul ‘Izzati demi kemuliaan diri, anak dan suamimu. Kamu tidak akan pernah rela bila suamimu tergoda oleh ni’mat dunia yang fana dan hatimu pun tidak akan pernah tenang bila suamimu lari dari ladang perjuangan, kamupun tidak ingin menjadi penghalang suamimu tuk meraih kemuliaannya. Oleh kerana itu saudariku, banggalah dengan dirimu, banggalah dengan keadaanmu, kerana kamu adalah isteri dari seorang Mujahid.....


Ya…Kamu isteri seorang Mujahid dan bukannlah isteri seorang konglomerat. Kalau suamimu atau kamu ingin meninggalkan Jihad ini dan kerja siang malam setengah mati, mungkin saja rezekinya di sana dan akan memberikan tambahan wang atau harta untuk kamu, keluargamu atau anak-anakmu. Tetapi kamu? Kamu akan mendapatkan banyak sekali kerugian dikehidupan duniamu ini. Taukah kamu wahai saudariku?? Seorang suami yang jauh dari Jihad, jauh dari zikir, dan jauh dari Islam, dia akan senang bermain diluar, berkhianat diluar dan dia tidak akan pernah bisa mendidik juga tidak pernah bisa membuat anak–anaknya menjadi orang–orang yang berjiwa mulia....

Saudariku, akhirnya wajah kamu akan kerepot, layu, mengenang masa lalu yang kelam, tapi jangan lupa wahai saudariku, jangan pernah lupa, kalau di rumahmu ada seorang Mujahid, Ooh…sungguh suatu kebanggaan tersendiri di rumahku ada seorang Mujahid, suatu kebanggaan luar biasa seorang wanita mempunyai suami seorang Mujahid. Boleh jadi dia seorang yang tak punya harta, boleh jadi dia seorang yang tak perkasa, namun itu semua tak mengapa kerana dia mulia di mata Rabbnya....

Saudariku yg dimuliakan Allah SWT, apalah erti keindahan? Kerana keindahan itu di hati. Apalah erti dari sebuah kekayaan? Kerana kekayaan itu adalah hati dan iman. Jangan pernah kau sakiti dia, jangan..jangan pernah engkau sakiti dia. Siapa tau dia telah mempunyai seorang isteri di syurga sana, sedang memarahimu dan mengatakan “Biar..Biarkanlah dia, biarkanlah dia jangan kau ganggu suamiku”.....


Saudariku, jangan sampai malaikat mencercamu, kerana kamu telah memisahkan sang Mujahid di malam hari, dan menggerutuinya atau bermuka cemberut di pagi hari.
Demi Allah..Demi Allah kehidupanmu akan susah, dan perjalananmu akan terasa berat bila kamu menyulitkannya, tidakkah kamu ingin kembali berkumpul bersamanya kelak di Jannah??

Saturday, 17 December 2011

7 Kelebihan Mati Syahid

Sabda Rasulullah Saw:

"Tidak sesorang pun yang masuk syurga ingin pulang ke dunia walaupun diberikan kepadanya kekeyaan dunia kecuali yang mati syahid.Orang yang mati syahid ingin pulang supaya dia terbunuh (syahid) sepuluh kali kerana melihat kemuliaan syahid itu." [H.R.Bukhari dan Muslim].

7 Kelebihan Mati Syahid

1.Diampuni dosanya ketika tumpahan pertama darahnya dan diperlihatkan tempatnya di syurga.
2.Dipakaikan dia dengan pakaian iman.
3.Dikahwinkan kepadanya 72 orang bidadari.
4.Bebas daripada siksa kubur.
5.Aman daripada kejutan besar (tiupan sangkala).
6.Dipakaikan di kepalanya mahkota kebesaran yang lebih bernilai daripada dunia dan isinya.
7.Dia diberi syafaat 70 orang dari keluarganya.


Keterangan:

Demikianlah tujuh macam kelebihan orang yang mati syahid.Dari tujuh macam itu mungkin ada dua yang perlu dihuraikan.Pertama aman daripada kejutan besar,yakni sangkakala.Firman Allah dalam Surah An-Naml ayat 87 yang bermaksud:
"Dan (ingatlah) hari ketika ditiup sangkakala,maka terkejutlah segala yang di langit dan dibumi,kecuali siapa yang dikehendaki Allah."

Berdasarkan ayat itu ada orang-orang tertentu yang tidak terkejut ktika ditiup sangkakala.Orang yang tidak terkejut itu termasuklah orang yang mati syahid berdasarkan hadis di atas.Mungkin kerana roh mereka sudah terbang ke sana ke mari dibawa oleh burung di taman-taman syurga,maka mereka tidak mendengar sangkakala atau huru-hara kiamat lagi.

Orang yang mati syahid diberi hak mensyafaatktn 70 orang keluarganya.Beruntunglah kalau anak-anak atau keluarga kita yang mati berjihad,kalau mereka mati syahid kita pun ikut masuk syurga.
Dalam hadis kedua disebutkan bahawa orang yang masuk syurga tidak seorang pun yang mahu dikembalikan ke dunia walaupun diberikan kepadanya segala yang ada di dunia tetapi tidak lain untuk ikut berjihad.Dia ingin terbunuh atau mati syahid sepuluh kali.Ini tidak kerana lain kerana melihat betapa besarnya ganjaran bagi orang yang mati syahid.


30 Keistimewaan Wanita..

"Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita.
Ketahuilah betapa istimewanya menjadi wanita.
Betapa bertuahnya menjadi wanita.
Bersyukurlah kerana menjadi wanita."




1. Doa wanita lebih makbul drp lelaki kerana lebih penyayang dr lelaki.
Sabda Rasulullah SAW: "Ibu lebih penyayang drp bapa dan doa org
penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita solehah lebih baik drp 1000 org lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah lebih baik drp 70 org wali.

4. Seorang wanita solehah lebih baik drp 70 org lelaki soleh.

5. Sesiapa yg menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya umpama
orang yg sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT dan orang yang
takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka keatasnya.

6. Sesiapa yg membawa makanan utk keluarganya, maka pahalanya
sama sprti brsedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuannya
drp anak lelakinya. Maka sesiapa yang menyukakan anak perempuannya
seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

7. Haidh seorang wanita menjad penebus dosanya yg lalu. Jika pada hari prtama
haidhnya dia membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah
(Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kpd
Allah dari segala dosa)", maka Allah SWT akan membebaskannya dari neraka
dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim dengan aman dari seksa.
Bahkan Allah SWT akan mengangkat darjatnya sama sprti drjat 40 orang
syuhada ' apabila dia selalu berzikir kepada Allah SWT selama haidhnya.

8. Sabda Rasulullah SAW: "Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan
tinggal bersama aku di dalam syurga."

9. Sesiapa yang brsikap ihsan dan mendidik anak perempuan atau seudara
perempuannya dengan penuh rasa taqwa dan tanggungjawab,
maka baginya adalah syurg.

10. Daripada Aisyah r.a: "Sesiapa yang diuji dengan sesuatu drp anak
anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kpd mereka, maka
mereka akan menjadi pnghalang baginya drp api neraka".

11. Syurga itu dibawah telapak kaki IBU.

12. Apabila dua orang ibu bapa memanggilmu, maka jawablah
panggilan ibumu dahulu.

13. Seorang waita yang taat berkhidmat kpd suaminya akan tertutup
pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga.
Masuklah dia dari mana-mana pintu yang dia kehendaki tanpa dihisab.

14. Seorag wanita yang mentaati suaminya (serta menjaga solatnya serta puasanya),
semua ikan di laut, burung di udara, malaikat dilangit, matahari dan
bulanakan beristighfar untuknya selama dia mentaati suaminya dan meredhainya.

15. Aisyah r.a berkata: "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW siapakah
yang lebih besar haknya terhadap seorang wanita?" Jawab baginda,
"Suaminya." "Siapa pula yang berhak trhadap seorang lelaki?"
Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."

16. Apabila seorang wanita mengerjakan solat lima waktu, berpuasa
di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta mentaati
suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja
yang dia kehendaki.

17. Allah SWT akan memasukkan setiap wanita yang membantu
suaminya di dalam urusan agama kedalam syurga lebih dahulu
daripada suaminya.

18. Apabila seorang wanita hamil, maka beristighfarlah para
malaikat untuknya. Allah SWT akan mencatatkan baginya
setiap hari dengan 1000 kebaikan dan menghapuskan
darinya 1000 kejahatan.

19. 2 rakaat solat seorang wanita yang hamil adalah lebih baik
daripada 80 rakaat solat seorang wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan mendapat pahala puasa pada
siang hari.

21. Wanita yang hamil akan mendapat pahala ibadat di malam hari.

22. Apabila seorang wanita mulai sakit hendak bersalin, maka Allah
SWT akan mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad
dijalan Allah.

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa
dan setiap kesakitan pada satu uratnya akan dikurniakan oleh Allah SWT
satu pahala haji.

24. Apabila seorang wanita melahirkan anak, keluarlah dia drp
dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya seorang wanita meninggal dunia dalam tempoh 40 hari
selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

26. Seorang wanita yang menyusukan anaknya dengan susunya
sendiri akan mendapat satu pahala dari setiap titis susu yang diberikannya.

27. Jika seorang wanita menyusukan anaknya hingga cukup tempoh (2 1/2 tahun),
maka malaikat-malaikat dilangit akan mengkhabarkan berita gembira bahawa
syurga wajib baginya.

28. Jika seorang wanita menyusukan anaknya yang menangis, maka
Allah SWT akan memberikan pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Seorang wanita yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang
tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat
pahala seperti membebaskan 20 orang hamba dan dosa-dosanya
akan diampunkan oleh Allah SWT.

30. Seorang wanita yang menghiburkan hati anakny, maka
Allah SWT akan memberikan 12 tahun pahala ibadat kepadanya.

Subhanallah...besarnya keistimewaan wanita yang tidak disedari
oleh kaum wanita itu sendiri...sedarlah wahai wanita,kedudukanmu
begitu istimewa disisi Allah SWT...hargailah dan sayangilah dirimu dan agamamu...

Alhamdulillah...

Cantik ... Padaku.. dan padaMu...

 Aku bangga Jilbabku menjuntai kedada
Disaat yg lain bangga mengikuti Mode,

Aku bangga menjadi pengurus kerohanian islam
Disaat yg lain lena,

 Aku tak peduli dgn anggapan "sOk sUci"
Kerana aku tahu apa yg lakukan,

 Awalnya aku tidak perCaya diri….
Dengan pakaian yg tertutup rapi….
Teman - teman berkata aku tidak trendy…..
Tapi Abi berkata aku cantik begitupun Ummi…..

 Wahai KaWan yg bermimpi sanjUngan……
Cantik bukanlah buka -bukaan….
Cantik bukan selalu berdandan….
Dan Cantik bukan bererti seorang pujaan….


 Kuulurkan jilbabku hingga terasa damai hatiku…..
Kulonggarkan pakaianku sehingga tertutup bentuk tubuhku…..
kulakukan itu semua demi cintaku pada Rabbi-Ku….
Dan kuberbisik dalam hatiku, semoga Engkau bahagia melihatku….

 Andai semua org memahami…
Cantik luaran bukanlah ukuran…..
Tapi cantik hati memikat semua orang….
Dan terutama budi pekerti seperti yg Rasul contohkan…..

maka Saudariku PeliharaLah AURAT........

Aurat tidak akan tertutup dengan berperangai yang BAIK,
 Aurat tidak akan tertutup dengan sifat LEMAH LEMBUT,
 Aurat tidak akan tertutup dengan kata - kata yg BAIK,
 tetapi hanya akan tertutup dengan PAKAIAN yg SEMPURNA,

 Mudah - Mudahan AKHLAK dibalik pakaian itu lebih INDAH dari pada
pakaiannya" Aamiin.....! 


Kelebihan Insan Bergelar "HAWA"

Ketahuilah HAWA.. bahawa Allah telah menciptakanmu dengan penuh kasih sayang ....
 Lalu Dia menjadikanmu begitu istimewa.. 

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia." 


2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh. 

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. 


4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga. 

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. 

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga. 

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu. 

9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka. 


10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. 

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya. 

12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya." 

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. 

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun). 

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. 

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah. 

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 


18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan. 

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT. 

Tuesday, 13 December 2011

WANITA SAYA...

Saya suka sangat tengok
jari-jemari wanita yg saya
cintai ,cantik betul.Sungguh!
Sampai saya sendiri takut nak
pegang.Bukan takut jari-
jemarinya patah,tapi takut
nanti jari-jemarinya kami tidak
boleh saling bantu-membantu
di satu hari yang amat dasyat
dihadapan Yang Maha Esa!


Saya suka sangat tengok
rambutnya.Cantik betul……
sungguh!Sebab itu saya belikan
dia tudung,jangan main-
main,tudung labuh plak tu!!!!
hehe ….Bukan sebab cemburu
orang lain tengok,bukan!
Bukan juga sebab saya takut
rambut dia rosak …..Tapi saya
mahu rambutnya sentiasa
tertutup ….ala,macam dalam
iklan televisyen tu….sampai
bila-bila………takut nanti
dibakar dek api neraka,di
suatu hari yang amat dasyat di
hadapan Yang Maha Pencipta!


Saya terpegun tengok body
wanita yg saya cintai……solid
betul.Saya sendiri tak
percaya.Sebab tu saya carikan
dia baju-baju yang selesa,tak
ketat,tak jarang,tertutup
semua bahagian ……puas hati
saya kalau dia pakai baju
tu,lagi manis di pandang.Saya
juga carikan dia telekung
supaya masa ‘dating’ dengan
Kekasih dia Yang Utama,dia
jauh lebih cantik dan berseri
menghadap-Nya.Saya pun
tumpang dapat
pahala …..Syoknya!


Kadang-kadang,saya rasa
pelik bila terpandang wanita
yg saya cintai ini,nampak
macam ada yang tidak
kena.Kenapa yer …..?
Ooo….kakinya…..cantik,putih
kemerahan….memang
seksi….sebab tu saya belikan
dia sarung kaki….nampak
lebih sopan….dia pun
bersependapat dengan
saya.Seronoknya!!!!!


Saya sedih sangat bila
tengok wanita yg saya cintai
tidak tidur,tidak makan sebab
rindukan saya.saya pun
macam tu juga.Si dia
bertanya, ”Apa ubatnya
bang?”.Saya pun bagi dia al-
Quran sebagai penenang
jiwa …….semoga dia cintakan –
Nya lebih dari segalanya..


- SANGSI -

- SANGSI -

Kasi Semua Orang Sedar !
Lu Sangsi Dia Murka !

Yo !
Mr. Gua
Y0 , Kasi Semua  Orang Sedar !

Chorus:

Makan Tak Kenyang (Sangsi)
Tidur Tak Lena (Sangsi)

(Chorus X3)

Tidur Tak Lena  (Sangsi !)

Yo !
Kadang Aku Tanya Erti Nafsu Tanpa Jihad
Kadang Aku Tanya Siapa Manusia Tanpa Iblis
Namun Aku Pasti Tak Mudah Untuk Berkhayal
Pegang  Kunci  Jalan Terus
Ini Bukan Lukisan

Hitam Dan Putih 
Dua Warna Diwarnakan
Satu Dicoretkan  Satu Lagi Dibiarkan

Luar Kata Lain
Dalam Hanya Membatu
Kita Asal Dari Satu
Jangan Revolusi

Yuh Jeling Menjeling
Air Liur Bertapis
Berbahaskan Dalil
Bukan Tombak  Emosi
Melihat Surat Lama
Rasanya Kecilnya Diri
Hati Rasa Sangsi
Kerana Takut Dimurkai

Pejam Tak Pejam
Sentiasa Terjaga
Mata Terkebil
Zikir Entah Ke Mana

Kertas Bawa Lena
Simpan  Dalam Peti
Bila Tiba Saat
Hari Dijanjikan

Sudah Pasti Kalam
Enam  Dua Kosong  Lapan
Hah? Ya!
Enam  Dua Kosong  Lapan
Hah? What?!
62:08

Tidur Tak Lena ( Sangsi !)

Kita Asal Dari Satu
Berkeras  Kepala Batu 
Tanah Jadi Kotor
Kerana Terlupa Diri

Mana Perginya Semua Kawan Baikmu
Ada Yang Suka Ada Juga Yang Berduka
Takut Ada Gentar Melihat Sekujur Diri

Kalau Mata Buta Jahit Hati  Dalam Diam
Cari Burung Dalam Sangkar Bukan Dalam Kandang
Wajah  Mesti Tenang  Senjata Bukan Simpan Di Belakang
Cukup Buku Nota  Wahai Manusia  Aku Datang (X2)

(Chorus X3)

Tidur Tak Lena  (Sangsi!)

Tinggal  Kini
Amal Menemani
Dalam Alam Yang Dijanjikan Oleh Pencipta Diri  

Chorus X3)

Tidur Tak Lena (Sangsi )

Yo! Ayuh Kita Mula Ingat
Menginggati  
(Jom! Jom!) X8

(Chorus X3)

Tidur Tak Lena  (Sangsi )

Kertas Bawa Lena
Simpan  Dalam Peti
Bila Tiba Saat
Hari Dijanjikan

Sudah Pasti Kalam
Enam  Dua Kosong  Lapan
Hah? Ya!
Enam  Dua Kosong  Lapan
Hah? What ? !
62:08

Hah? What?!
62:08

Kalam 6208
Pasti Datang
Menuntut Janji !!! 

 _________________________________________________________________

LIRIK BY : SERUAN TIMUR 1433 
PENULIS : GUAMUZIK : RAP / HIP HOP  

kredit to : Taufik Khadri


Saturday, 10 December 2011

RAHSIA DI SEBALIK NAMA : DALAM TERANG IA TERSEMBUNYI

Ada Apa Dengan NAMA ??

Tanpa Keizinan Dari  Mu
Tak Mungkin Ku Mengenali Dunia
Tangisanku Membuatkan Mereka Tersenyum
Terpaksa Memegang Amanahmu Tanpa Rasa Jemu

Amanahmu Tak Pernah Mereka Persiakan
Alangkah Riangnya Mereka Memegang Janji
Alasan Kemiskinan, Tidak Pernah Menjadi Persoalan
Akan Tetapi Menganggap Itu Ujianmu Buat Mereka

Untuk Apa Mereka Bersangka Buruk Dengan Mu
Ujian Dari Mu Itu Membuatkan Mereka Terfikir
Ukhuwah Denganku Tetap Dijalin Dengan Kemas Rapi
Untuk Membuangku Di Semak Samun Jauh Sekali

Fenomena Dunia Akhir Zaman, Membuatkan Mereka Terus Fobia
Fobia Melihat Anak Muda Yang Hilang Dalam Keterangan
Fobia Melihat Agama Islam Dipersendakan Oleh Saudaranya Sendiri
Fobia Melihat Bila Pemimpin Membelakangkan al-Quran & Hadith Dalam Kehidupan

Ilmu Akhirat Diperingatkan Kepadaku Setiap Hari
Ingati Illahi Tanpa Kira Situasi , Senang Atau Sukar
Ingati Illahi Tanpa Kira Masa, Lapang Atau Sempit
Ingati Illahi Tanpa Rasa Jemu , Tua Atau Muda

Kesabaran Mereka Patut Ku Jadikan Panduan, Bukannya Jadikan Sempadan
Kata Kata Mereka , Patut Ku Jadikan Motivasi, Bukannya Jadikan Bahan Jenaka
Kenapaku Ku Harus Mendustakan Kebenaran Yang Mereka Persembahkan 
Kerana Keredhaan & Kemurkaan  Tuhanku,  Juga Terletak Pada Mereka

kredit to : Taufik Khadri

Friday, 9 December 2011

50 Tahun...

Aku Tak Pernah Berasa Takut & Pelik Bila Orang Yang 50 Tahun Melakukan Maksiat Akan Berubah Dengan Sendirinya Dalam Tempoh Sehari,

Akan Tetapi Aku Akan Berasa Terpaku & Gementar Apabila Orang Yang 50 Tahun Melakukan Ibadah Tetapi Boleh Berubah Dalam Tempoh Sehari Untuk Melakukan Maksiat . 

Justeru Itu Aku Mengingatkan Diriku Sendiri & Kepada Saudaraku Yang Ingin Memikirkan, 
Janganlah Kita Terus Menjatuhkan Hukuman Ke Atas Seseorang Tanpa Mengenali Dirinya Terlebih Dahulu. Akan Tetapi Bagaimana Kamu Nak Mengenali Diri Orang Lain, 
Sedangkan Diri Kamu Pun Kamu Tak Kenal ? 

Kamu Kata Kamu Suka Berdakwah & Mengikuti Sunnah Rasulullah , 
Tetapi Adakah Kamu Mengikutinya ???
 Kamu Rajin Berkongsi Kata Kata Hikmah
Akan Tetapi Adakah Kamu Faham Apa Itu Maksud Kata Hikmah ?? 

Kamu Hari Hari Solat Tetapi Kamu Tak Faham Mengapa Kamu Solat !!! 
Kamu Memang Hebat Mengaji al-Quran Dengan Bertaranum Baihaqi Tetapi Apakah Kamu Menghayati Makna Di Sebalik Bacaan Kamu Itu ??? 

 Mengapa Aku Berkata Begitu ?? 
Aku Berkata Begitu Kerana Aku Juga Sebahagian Daripada Kamu . 
Inilah Cabaran Umat ISLAM . 
Semakin Tinggi ILMU Seseorang Semakin Tinggi Ujian Yang Diberikan Oleh ILLAHI ... 

Apa Maknanya Kamu Memperjuangkan Agama ISLAM 
Tetapi Tanpa Sedar Kamu Telah Mengorbankan Jiwa & Perasaan Orang Lain ??? 
Kamu Terlupa ....Kamu Hampir Memutuskan Tali Allah !!! 

Akhir Kata Marilah Kita Sama Sama Mengingatkan Diri Kita Agar Sentiasa Berdoa & Meminta Supaya Allah SWT Tidak Mertebalikkan Kita Setelah Hidayah Yang Diberikannya ...
Jika Ada Tersilap Bicara , Aku Minta Maaf ....

Segala Yang Baik Itu Hadir Dari Nya Manakala Segala Yang Buruk Itu Datang Dari Kekhilafan Ku Sendiri

kredit to : Taufik Khadri


Cinta Ujian Nya

Tajuk Lirik Lagu: Cinta Ujian Nya
Artis/penyanyi: Aku Diuji


Kita bertaarufan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar pesan dan suruh aku approve kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..

Dan pabila kau kata kau mahu kenal aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. benarkah rasa itu..

Bagaimana harus menerangkan
Ku rasa terharu tapi curiga
Mungkinkah Iblis cari peluang bersama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga istikharah kulakukan
Akal kata jangan Naluri pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini Ujian

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada Hikmahnya
Harus ku bertawakal dan cuba Kerana Nya

Pabila kau , suka membaca status aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini Ujianku Dari Nya

Dan pabila kau katakan kau suka status aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itu Hanyalah ILMU Nya, Bukan Aku Punya..

Bagaimana harus bermadah
Ku rasa bersyukur kerana diuji
Perlukah aku beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada Hikmahnya
Harus ku bertawakal dan cuba Kerana Nya

Pabila kau , suka membaca status aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini Ujianku Dari Nya

Dan pabila kau katakan kau suka status aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itu Hanyalah ILMU Nya, Bukan Aku Punya..

Jangan Tinggalkan Ibu

Assalammualaikum ....Sudi Kiranya Membaca Karya Kecilku Ini .... Moga Kita Mengambil Iktibar .... Jika Anda Berjaya Mengalirkan Air Mata ?? Tahniah Ku Ucapkan .....Terimalah 

Aku memberi salam dan bertanyakan kepada staf yang bertugas di kaunter pertanyaan . Oh Inikah Anaknya ??? Kata Staf Di Rumah Itu. Aku Tak Mengerti Maksudnya. Dia Menghulurkan Sepucuk Surat bewarna putih yang seolah olah melambangkan kesucian penulisnya. Hatiku Mula Bermonolog, Siapa Pula Yang Khawin Ni ?? Tetapi Apsal Namaku Tiada ??? Ku Mula Membacanya .

JANGAN TINGGALKAN IBU NAK ......

Nak ....
Jangan Tinggalkan Ibu Ya
Ibu Sunyi Nak 
Biarlah Ibu Ditengking Oleh Mu Saban Waktu
Ibu Redha Nak

Nak ....
Jangan Tinggalkan Ibu Nak 
Ibu Takut Nak 
Ibu Lebih Rela Bila Dipukul Oleh Mu Nak
Ibu Pasrah, Semua Salah Ibu Nak

Nak .....
Jangan Tinggalkan Ibu Ya
Ibu Janji Akan Bersihkan Diri Ibu 
Ibu Tahu Anak Malu Dengan Isteri 
Dan Kawan kawan Kamu Kan 

Nak ....
Jangan Tinggalkan Ibu Nak 
Ibu Janji Ibu Akan Cari Rezeki Sendiri
Ibu Tak Akan Mintak Se Sen Pun Duit Anak
Kerana Ibu Tahu , tanggungjawabmu Besar


Nak ...
Jangan Tinggalkan Ibu Ya
Kerana Bila Tiba Masanya 
Ibu Sendiri Yang Akan Meninggalkan Dirimu

Nak ....
Ibu Terpaksa Meninggalkanmu Sepucuk Surat 
Kerana Memang Taqdir Ibu Ditinggalkan 
Dan Ibu Tak Dapat Melihat Cucu Ibu 
Ibu Hanya Dapat Melihat Orang Orang Senasib Ibu 
Di Rumah Pengasih Ini Kami Bercerita Anak Anak kami

Nak ...
Jangan Bimbang Nak 
Ibu Tak Pernah Memburukkan Mu
Ibu Selalu Mengatakan Mu Anak Yang Baik
Sungguhpun Tuhan Sahaja yang Mengetahui

Nak ...
Jangan Lupa Sedeqaahkan al Fatihah 
Hajat Ibu Nak Kamu Jadi Imam Jenazah
Tak Kesampaian, Ibu Redha Anak Dunia Ku
Mungkin Ini Kifarah Dosa Lalu Ibu
Sesungguhnya Tuhan Itu Maha Adil Anak Ku

Nak ...
Ibu Dahaga Nak ...
Ibu Bukan Dahaga Air Nak 
Ibu Dahagakan Kasih sayangmu
Ibu Dahagakan Suara Kecilmu Memanggilku Ibu Mu
Bukannya Orang Tua Tak Sedar Diri

Nak ...
Jangan Bersedih Ya 
Ibu Akan Meninggalkan Mu
Untuk Beberapa Ketika Lagi
Ibu Nak Berehat Selama Lamanya
Tak Sanggup Hidup Lama Di Dunia Ini 
Selamat Tinggal Nak 
Selamat Tinggal
Selamat .........

Yang Benar ,

IBU MU

-Penunggu Setia -

Tangan Aku Menjadi gigil seolah olah diserang penyakit gila babi setelah terrrr.. Aku Terpaku Seketika...Maka Terlepas Sepucuk Surat yang cukup menyentak emosiku ...Selama Ini Aku Hidup, Amat Mahal Air Mataku , Akan Tetapi Bila Ku hayati Bait Satu Persatu ...Rasa Seolah Olah Tubuhku Melayang Ditiup Bayu. Aku Berlari mendapatkan Ibu. Ku Memegang Erat Jari jemarimu Ibu yang Sejuk ....Ku Hanya Mampu Memanggil Namanya ..IBU ...IBU...IBU... I LOVE U IBU...

Karya Kecil Ini Hanya Rekaan ...Tiada Kena Mengena Yang Hidup Ataupun Yang Telah Meninggal Dunia
kredit to : Taufik Khadri

Friday, 25 November 2011

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wanita Solehah Itu.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wanita solehah itu aurat dijaga, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Pergaulan dipagari, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Sifat malu pengikat diri, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
 ˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Seindah hiasan di dunia ini.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Keayuan wanita solehah itu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tidak terletak pada kecantikan wajahnya, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Kemanisan wanita solehah, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tidak terletak pada kemanjaannya, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Daya penarik wanita solehah itu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Bukan pada kemanisan bicaranya yang Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ mengoncang iman para muslimin, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ bermain lidah, memujuk rayu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Bukan dan tidak sama sekali, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Kepetahan wanita solehah, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Tapi pada perjuangannya meningkatkan Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ martabat agama.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙



˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Nafsu mengatakan wanita cantik dengan  Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan  Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ kerana satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ  Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wahai wanita jangan berbangga Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ dengan ilmu duniawi yang kau kuasai, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ kerana ada lagi manusia yang Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ lebih berpegetahuan darimu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Bersyukurlah diatas apa yang ada, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Serta berusaha demi keluarga, bangsa dan agama.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Salam perjuangan untuk sahabatku, Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙
˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Wanita solehah.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ"Wanita hiasan dunia, Seindah hiasan adalah wanita solehah"Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙

Thursday, 17 November 2011

Ajal Itu Pasti..

SEKADAR RENUNGAN...

Tanda-Tanda Saat Kematian

100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.

60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.

40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

7 hari : Mengidam makanan.

5 hari : Anak lidah bergerak-gerak.

3 hari : Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

2 hari : Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

Saat akhir : Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan).
Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.


******Bila Malaikat Mencabut Nyawa******
Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:
"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:

"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:
"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:

"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.

Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.