BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 3 February 2012

Apa Ada Dengan FACEBOOK??


Assalamualaikum akhi dan ukhty sekalian.. APA ADA DENGAN FACEBOOK? Fika tahu, zaman sekarang sudah canggih, boleh dikatakan mak cik mak cik, pak cik pak cik, anda sendiri, ramai lagi mempunyai facebook sendiri bukan? Ya, Fika sendiri ada facebook. Baiklah, sekrang fika akan terangkan serba sedikit tentang facebook. Bukanlah mereka cerita atau sengaja dibuat-buat cerita, tetapi berdasarkan REALITI dan SUMBER-SUMBER yang sangat jelas dan nyata.


TEMBOK RATAPAN 


Apa itu tembok ratapan agaknya?? Masih belum dapat bayangkan? 


Tembok Barat atau Tembok Ratapan, adalah Dinding bait suci di Jerusalem
yang dibangun oleh Raja Salomon atau Sulaiman dan Bait Suci itu hancur ketika Israel diserbu tentara Romawi pada 70 Masehi.

Bangsa Yahudi percaya tembok ini tidak turut hancur kerana di tempat ini ada Shekhinah.
Dengan demikian,berdoa di tembok ini sama artinya berdoa kepada Tuhan.

Tembok ini dulunya dikenali hanya sebagai Tembok Barat, tetapi kini disebut “Tembok Ratapan” kerana di situ orang Yahudi berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan.

Selain mengucapkan doa-doa mereka,orang Yahudi juga meletakkan doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding itu.


Macam mana rupanya TEMBOK RATAPAN tu yea?? Haa.. macam kat bawah ni..
Haa... jadi.. apa kena mengenanya dengan FACEBOOK yea??? Kenapa Facebook mempunyai Wall(Dinding/Tembok)?

Karena pemiliknya -Mark Zuckerberg- adalah orang Yahudi, walaupun beliau dikatakan kononnya sebagai atheis, (mungkin) ini adalah salah satu agenda dan cara menjadikan TEMBOK RATAPAN ini dijadikan alat meluahkan perasaan dengan cara mudah, iaitu melalui facebook, dimana kaum Yahudi melakukan ritual ibadah dengan berdoa dan meratapi dosa-dosa mereka dengan penuh penyesalan.

Selain mengucapkan doa-doa mereka, orang Yahudi juga meletakkan doa mereka yang ditulis pada sepotong kertas yang disisipkan pada celah-celah dinding itu.Itulah (mungkin) inspirasi Facebook Wall.



Tembok ratapan itu kini masih berdiri, dan masih banyak orang datang ke sana untuk berdoa dan meratap,
sekaligus menuliskan harapan-harapannya lalu menyelipkannya ke dinding- dinding tembok itu.
Nah, kini ada sebuah tembok baru yang dibuat di luar tembok ratapan itu.


Jika yang datang ke tembok ratapan sebagian besar adalah orang-orang yahudi, maka di tembok baru itu,
yang datang meratap bukan saja orang-orang yahudi, tetapi juga orang-orang Muslim dan orang-orang umum.
Mereka dengan leluasa meratap, mengeluarkan keluh kesahnya, menuliskan harapan-harapannya, dan menyampaikan doa-doanya.


 Mereka diberikan kemudahan dengan dibebaskannya mereka membuat privatisasi pada sebagian tembok tertentu. Mereka boleh menuliskan harapannya, menyelipkan keluh kesah dan doa-doa panjangnya di dinding- dinding tembok itu, bahkan kini mereka juga dapat menyelipkan foto-foto diri mereka.
Mereka juga dapat berinteraksi dengan pengunjung lain yang juga menjadi peratap di tembok itu.


Ya.. tahukah anda? Kini, tembok ratapan itu bernama Facebook!!!
Di Facebook, kita mengenal istilah wall/dinding.Di sana kita biasa mencurahkan isi kepala kita, harapan, doa dan sebagainya..

Secara konseptual, ini sama dengan konsep tembok ratapannya orang yahudi. Bezanya, tembok ratapan kita itu adalah tembok maya, sementara tembok ratapan orang yahudi itu bersifat nyata.

Ya, di sini kita boleh melihat bagaimana orang yahudi itu mengamalkan ajaran agamanya, bahkan sampai di dunia maya. Bukankah pemilik dan penggagas facebook ini adalah orang yahudi?
 

Pencipta Facebook,
Mark Zuckerberg, seorang Yahudi yang lahir di New York pada 14 Mei 1984.



Jadi.. mulai hari ini, mari kita jadikan SENJATA MAKAN TUAN.  Jika Mark Zuckerburg mencipta DINDING di facebook sbg salah satu agenda MENYEBARKAN keYAHUDIANnya, biar kita BERSIHKAN dinding ini dengan menyebarkan kesucian agama kita. Bagaimana? Lebih indah bukan? Ada baiknya kita post status-status berupa nasihat atau berpesan-pesan sesama muslim, kerana setiap muslim itu bersaudara dengan muslim yang lain.


Wallahualam.. Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datangnya dari diri ini sendiri, sesungguhnya Dialah yang Maha Sempurna :) Assalamualaikum..

4 comments:

Puteri Rabiatul Adawiyah said...

waalaikummussaalam...syukran2..

AzwanRamli said...

Ustaz Azhar kate,lebihkan b'dakwah daripada m'luah p'rasaan sendiri di fb...

husna~ said...

assalamualaikum...post ukhti sgt menarik...minta share boleh? syukran!

syafieka said...

silakan ambil yang mana anda suka.. sebarkanlah ilmu dan dakwah,, dengan senang hati ana lebih suka jika post2 ini disebarkan :)