BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, 16 September 2012

Berniqab Kerana Istiqamah atau Tabarruj?

Ana bukan nak cari kesalahan kalian sebenarnya tapi ana berkongsi mengikut pengalaman dan mengikut luahan hati niqabi nisa’ yang betol2 menjaga syariatnya..

sewaktu ana masih mempunyai laman sosial itu,pada awalnya ana mengupload gambar ana sbg profile, kerana gambar yang di upload sebagai pic profile adalah mempamerkan ‘kesolehan’ diri,ramai yang add na sebagai friends tanpa perlu ana mengadd mereka…

semakin berjalan waktu,semakin dapat ana perhatikan yang mejoriti yang cuba menjadi sahabat ana di fb adalah golongan muslimin.. yang kebanyakannya sedang menuntut di mesir,jordan dan negara2 para nabi yang len… di samping itu jugak dari pondok2 dan pelajar aliran dari aliran agama dan juga tahfiz…

kerana gambar yang terpamer adalah gambar yng menampakkan ‘kesolehan’ diri, sampai ada yag berani melamar ana di dalam laman sosial fb nie dan ada yang sampai terlalu obses.. semakin lama ana semakin sedar bahawa memasukkan gambar ke dalam fb adalah satu tindakan yang kurang bijak dan itu seolah2 sengaja merendahkan martabat diri sebagai seorang niqabi…

kerana peristwa demi peristiwa itu,ana menjadi khilaf dan mengambil tindakn untuk memprivtekan semua album dan jugak memadamkan gambar agar tiada yang mampu melihatnya lagi…
selepas itu ana merujuk kepada ustaz ana… dan ustaz kata ana telah berbuat sesuatu yang salah apabila memasukkan gambbar ke dalam akaun sosial macam tu kerana ia akan mempengaruhi diri ana sebagai seorang yang hafaz…

boleh jadi ana boleh terjebak didalam perkara maksiat seperti zina hati dan mata.. apabila ajnabi melihat gambar itu,walaupun gambar tu tertutup rapi dengan aurat yang terjaga,muslimin yang berkeinginan untuk memperisterikan seorang niqabi boleh jadi akan merenung gambar itu kerana perasa hati yang mula teruji dek kerana sekeping gambar…

justeru itu,selepas ana memadam semua gambar ana di dalam laman itu,Allah tunjukkan kepada ana bagaimana rasa kecewanya apabila niqabi nisa’ dengan sesuka hatinya memasukkan gambar ke dalam laman sosial tanpa di privatekan gambar itu.. malah sampai ada muslimin2 yang puji melambung tinggi…
sedar ataupun tidak,apbila ada muslimin yang memuji muji keadaan niqabi itu dengan menyatakan

“anti nampak solehah”
“ana menginginkan zaujah seperti ni”
“sejuknya mata memandang”
“tenangnya melihat kamu”

dalam sedar mahupun x,hati niqabi yang mendapat kata2 nie dari seowg muslimin akan menlonjat lonjat gembira kerana diri telah berjaya menarik perhatian ajnabi yang mungkin pada pandangan muslimah itu tergolong dalam kalangan ‘soleh’…

oleh itu,mereka akan semakin rancak untuk meng’upload’kan gambar2 mereka semata mata ingin mendapatkan lagi kata2 seperti itu…

malah apabila ada niqabi yang rasa bertanggungjawab untuk menegur silapnya muslimah itu,pada awalnya niqabi yang ditegur seolah olah mampu menerima teguran itu tapi pada hakikatnya hatinya langsung x terusik walaupun muslimah yang menegur itu mengatakan “martabat anti menjadi rendah apabila mempamerkan dengan sengaja”…

itulah hakikat kehidupan sekarang.. ramai yang mula tergerak untuk berniqab tapi sedarkah mereka apa tujuan niqab yang sebenar…????
berniqab sekarang nie bagaikan menjadi satu trend dan ikutan bukan dipakai kerana ingin mngelak daripada di pandang ajnabi…

adakah kalian berniqab kerana ingin dipandang sebagai muslimah solehah…???
adakah kalian berniqab kerana ingin menarik perhatian ajnabi soleh..????
adakah kalian berniqab kerana mahukan pandangan yang bek di kaca mata manusia..???

seandainya kalian menjawab ya untuk semua soalan di atas,sebaiknya kalian jangan meneruskan niat kalian untuk berniqab kerana kesannya akan menimpa sama mereka yang berniqab kerana Allah S.W.T..
tindakan kalian akan membuatkan pandangan negative masyarakat kepada golongan yang berniqab..

“dan apabila kamu ingin meminta sesuatu daripada isteri2 nabi,maka minta di sebalik tabir”
-Al ahzab-

firman diatas merujuk kepada para sahabat… perkataan ‘isteri2′ nabi merujuk kepada semua wanita yang ada.. ingatlah wahai muslimah sekalian,kalian x sepatutnya mempamerkan diri kalian kerana apabila ia dilakukan dengan sengaja semua itu akan jatuh hukuum HARAM…

inginkan kalian seandainya ada adam yang tewas kerana kalian..????
inginkah kalian seandainya keimanan mereka tergugat dek melihat dan menatap gambar kalian dengan penuh minat..????
pastinya xnak bukan..???
seandainya xnak,kenapa perlu mempamerkan gambar solehah kalian di dalam laman sosial dan sebagainya..???

fikir2kanlah jauh kehadapan duhai niqabi sekalian…
apabila kalian tersedar dari mimpi ini,kalian akan terasa sangat menyesali tindakan kalian ini…

duhai niqabi sekalian,
ana ingin berkongsi pendapat seorang ustaz ana yang sangat soleh orangnya…
Alhamdulillah beliau telah dikurniakan seorang zaujah yang sangat solehah kerana kesolehan dirinya…
ana berbincang panjang dengannya tentang niqabi nisa’ sekarang dan bagaikan berteka teki beliau tanya kembali kepada ana..

“antara permata yang terdedah dan permata yang tersembunyi,yang mana anta nak beli..???”
xberfikir panjang,pastinya ana menjawab permata yang tersembunyi…

bila ana menjawab sedemikian ada sebaris senyuman terukir di bibir ustaz dan zaujahnya…
lantas dye menjawab

“seandainya itu jawapan anta,begitu jugaklah jawpan kami”

ana bagaikan terpinga pinga.. xmampu menangkap mksd bicara ustaz ana masa tu…
bila dahi ana kelihatan berkerut2,ustaz dan zaujahnya mampu meneka yang ana masih x mampu memahami lantas us terus bersuara

“permata yag terdedah sering dilihat owg manakala permata yang tersembunyi sangat sukar dilihat owg.. maknenya permata yang tersembunyi itu sangat tinggi nilainya berbanding permata yang terpamer… justeru itu permata yang terdedah dengan pemata yang tersembunyi boleh dikaitkan dengan niqabi yang mempamerkan diri dengan sengaja dan yang sangat menyembunyikan dirinya..

niqabi yang mempamerkan dirinya dengan sengaja seperti didalam laman sosial itu dirinya sendiri sebenarnya telah membuatkan ajnabi yang betul2 menjaga imannya menganggap nisa’ itu tidak begitu bernilai walaupun berniqab sebaliknya walaupun mempunyai akaun sendiri namun dirinya x pernah dibiarkan terpamer di dunia realiti apatah lagi di dunia maya,itulah permata dan nisa’ yang sangat tinggi nilaiannya… 

mungkin ya akan ada yang menyatakan mereka ‘solehah’ tapi sbagai seorang muslimin,ana tahu bagaimana hati muslimin tu berbicara..percayalah,lebih baik tersembunyi daripada terdedah kerana kelak nisa’ yang tersembunyi itulah yang menjadi idaman semua muslimin daripada yang terpamer.. 

mana ada muslimin yang inginkan seorang zaujah yang suka menonjolkan diri kerna bagi setiap muslimin seandainya zaujahnya terlalu menonjol,kelak hati mereka sendiri akan sengsara kerna si jantung hati mempunyai ramai peminat… dan ingatlah, seandainya berniqab tapi mempamerkan diri sesuka hati tanpa memikirkan kesannya,mereka itu bukanla golongan muslimah sebaliknya perempuan.. fahamila perempuan dan muslimah adalah dua kelompok nisa’ yang berbeza…

kalau x berniqab dan x berjilbab labuh tapi dye jaga apa yang telah islam tetapkan,nisa’ itu tergolong dalam kelompok muslimah tapi seandainya berniqab,berjilbab labuh semuanya jaga kecuali suka mempamerkan diri di hadapan khalayak terutamanya di laman maya,nisa; itu sudah pun tergolong dalam kalangan perempuan sahaja bukan muslimah yang dinyatakan…”

apabila ustaz selesai berbicara,hati ana bagaikan di sentak.. bagaikan ada manik2 jernih mula menakung di persisiran ‘pantai’..

YA ALLAH… begitu rupanya.. terasa sangat insaf dan begitu khilaf…

Allah telah menyedarkan ana sebelum ana hanyut diulik bisikan syaitan yang terus membisik dan meracuni anak cucu cicit adam dan hawa…
dengarilah duhai anak2 solehah….

muhasabahkanla kembali apa tujuan kalian berniqab…
sedih ana melihat gambar kalian terpampar begitu sahaja..
gelisah ana pabila ada muslimin yang memberi bicara….
dengarilah wahai mujahidah..

tiada guna diri terpamer cantik dihadapan masyarakat tapi x cantik di hadapan Allah…
pandangan manusia sekadar di dunia tetapi pandangan Allah membawa kesyurga.. renung2ilah…

akhir qalam dari ana sebagai seorang hamba Allah yang dhoif, maafkan ana seandainya bicara ini mengguris hati.. maafkan ana seandainya bicara ini terlalu lancang…. 
tujuan ana hanya ingin kalian berfikir panjang… 
kalian sebenarnya merendahkan martabat diri kalian sebagai niqabi kerana mempamerkan dengan sengaja.. kalian seorang gadis,sepatutnya ia di jaga rapi bukan di dedah sesuka hati… 

seandainya kalian seorang zaujah,ana xkisah kerana hak kebenaran untuk mempamerkan itu ada pada zauj kalian.. dan renungilah sedikit sebanyak bicara ustaz ana.. mahukah kalian tergolong didalam kalangan berniqab tapi bukan muslimah..???
renung2kanlah….


 “Katakanlah kepada wanita-wanita beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.’” (Qs. An-Nuur: 31)

copy dari salah seorang sahabat ana. jazakallah khairan kathira :)
~perindu syurga~

12 comments:

Serikandi Wyna said...

Assalamualaikum..

Muslimah yang berniqab itu semestinya sudah siap luaran dan dalaman dengan iman yang kukuh bagi membolehkan mereka menutup segalanya dari pandangan dunia yang menghina.

Sungguh,saya amat kagum dengan golongan ini sedangkan saya sendiri tidak berniqab.

Tapi,salahnya dalam berniqab,bila dilihatkan gambarnya kepada umum.Sedangkan,muslimah itu terlalu mulia untuk dipamerkan walau dalam keaaan tertutup semuanya :)

syafieka said...

waalaikumussalam.. benar ya ukhty.. terkadang godaan sntiasa merentap iman.. smpai kita sendiri rebah dgn nafsu.. MasyaAllah.. moga iman kita sntiasa terpelihara.. moga kita jauh dari tabarruj.. insyaAllah..

Nur Fatihah said...

assalamu'alaikum ukhti..entry yang sangat bagus..hajat ingin menjadi kawan ukhti di fb,tapi da lebih limit=)..apepun,ana suke baca entry nih..semoga ramai yang sedar akan realiti ini..=)

syafieka said...

waalaikumussalam ya ukhty.. maaflah ye.. ana kena rombak balik friendlist ana T.T huhu.. ana pon berbesar hati kalau dpt jadi sahabat ukhty.. syukran singgah sini ya..

Anonymous said...

sy dlm proses perbaiki diri..bila tgk muslimah berniqab hati sy melonjak2 sgt nk mengikut jejak langkah mereka..terasa maruah diri lebih terjaga..dan malu nk buat dosa..tapi sy tiada pembimbing..tak tahu sy nk mintak tunjuk ajar dr sape..ustaz uztazah tak pernah sy kenal..masih terumbang ambing untuk cari hidayah Allah..hanya bole menangis..tak tahu nak sandarkan pada siape..

syafieka said...

assalamualaikum saudari anonymous. dekatkalah diri dgn sahabat2 yg memberi manfaat, insyaAllah ada kebaikannya. selagi kita bernama manusia, kesilapan tak pernah lari dari kita. jadi bnyk2kanlah beristighfar dan solat sunat taubat. jika kita tidak percayakan keupayaan kita, kita letakkanlah kepercayaan kita kepadaAllah :)

Anonymous said...

jazakallah kayran ya ukhty. setelah saya baca posting ini saya sadar, saya punya banyak dosa :(. semoga Allah berkahi ukhty dan muslimah di sluruh dunia

syafieka said...

amin3.. selagi kita bernama manusia, dosa itu pasti ada. :) Allahuma solli a'la Muhammad.. moga Allah ampunkan dosa kita semua..

Anonymous said...

Assalamualaikum.. alhamdulillah.. niat ana ingin berniqab semakin mendalam..alhamdulillah juga ukhti tlh byk menyedarkan ana dr niat ana pada dasarkan..semoga ALLAH luaskan lembayung rahmatNya ke atas kita dan muslimah sekalian..

Atikah Fuad said...

Assalamualaikum. Alhamdulillah. Blog ini sedikit sebanyak memberi kesedaran kepada ana. Syukran ya ukhti :) InsyaAllah. Niat berniqab kerana Allah akan tetap dihati.

Anonymous said...

assalamualaikum.. sy nk mintak pendapat.. sejak kebelakangan ni.. hati saya mula terbuka untuk berniqab. tp sy sendiri x tahu sebab utk berniqab..perasaan tu dtg secara tiba2 slps sy bersahabat dgn seorg yg juga berniqab hampir setahun. kdg2 sy terfikir adakah ini hidayah allah?? atau perasaan semata2.. sy keliru.. dlm masa yg sama sy masih cari ilmu tntg niqab..persoalnnye.. adakah sy patut berniqab atau tidak?

Bentara Prima said...

SubhanAllah
Alhamdulillah
Laa ilaaha illAllah
Allahu Akbar