BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, 26 October 2012

Hurm.....

Allah..Allah..Allah.. :') Kepada siapa lagi tempatku mengadu selain Mu ya Allah.. 
Kadang-kadang terasa diri ini tidak kuat lagi.. :') Tapi telah Engkau nyatakan..

 Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Al-Insyirah; 5-6)
 
“…Barangsiapa yang bertaqwa kepada ALLAH nescaya DIA akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada ALLAH nescaya ALLAH akan mencukupkan (keperluannya).” (At-Talaq; 2-3)

Ya Allah.. andai ini yang telah Engkau takdirkan buatku, maka permudahkanlah aku dalam menghadapi dugaanMu.. Jauhkan aku dari kemurkaan-Mu..
:'( Oh Allah.. mengapa rapuhnya hati hambaMu ini?.. Mengapa mudah benar ia lekas berputus asa.. :'( Mengapa ya Allah.. Mengapa?.. :'( 

Mengapa aku tidak setabah manusia yang aku cintai? :'( Mengapa aku tidak mencontohi ketabahan baginda? :'( Sedangkan dugaan buatnya jauh lebih berat berbanding dugaanku? :'( 

Oh Allah.. :'( Mengapa hati ini lemah ya Allah.. :'( Mengapa aku tidak pernah mendalami makna tersirat di sebalik Al-Ankabut..

 "Adakah mereka dibiarkan saja mengatakan ‘kami telah beriman’, sedangkan mereka belum diuji? (Al-Ankabut:2) 

Oh Allah.. Maafkan hambaMu ini.. Hatinya mudah goyah :'( Imannya mudah patah.. 
Maafkanlah hambaMu ini ya Rabb.. Sesungguhnya segala kesempurnaan hanyalah milikMu.. :'( 

Friday, 5 October 2012

Musibah, Sabar, Redha.. kembara mujahidah..

Assalamualaikum ya akhi wa ukhty.. ^_^ sampai sudah ana.. di bumi anbiya..Musibah..Sabar..Redha.. ^^ MasyaAllah.. ^__^ dugaan datang dalam pelbagai bentuk..

"Adakah mereka dibiarkan saja mengatakan ‘kami telah beriman’, sedangkan mereka belum diuji? (Al-Ankabut:2)
Ya.. ana sedang diuji.. dugaan mengetuk segenap pintu kehidupan.. Namun InsyaAllah.. hadapinya dengan redha.. kerana salah satu tanda sayangNya Allah kepada hambaNya, maka Dia datangkan hadiah berbentuk ujian kepada hambaNya.. ahhh ^^ biar saja! hadapi dengan senyuman!


Wink3** haa.. meh ana nak cerita sikit serba serbi pasal kehidupan mak2 arab, pak2 arab ni.. hihi.. Ana tinggal di Zagazig, tempat yang agak kekampungan.. mungkin suasananya berbeza dengan di Cairo, atau lain2 tempat.. tapi hari pertama je ana sampai sini, dahhhhhhhhhh nampak pak arab bergaduh.. kisah die camni.. Si pak arab A tak sengaja terlanggar pak arab B dengan motosikal die tuh.. ape lagi.. si pak Arab B ni bengang la.. tapi, si pak Arab A ni pulak kate yang pak arab B tu yang tak berhati-hati.. hihi.. lawak2.. tengah2 rancak bergaduh tu, datang sorang laki yang lalu lalang kat situ, die ckp "sollua'lan nabi" kat due2 orang pak arab yang tengah gaduh tu.. tibe2 pergaduhan tu terhenti macam tu je.. hihi.. lawak pon ade, takut pon ade.. haish..

Haa.. kepada akhi2 sekalian, jangan syok sangat ye.. minah2 arab ni memangggggggggg lawa!!! putih melepak, body solid, cantik menarik tertarik kau memang daboom, comey2, kiut miut.. haaa.. tapi jangan terkejut yee... pada pandangan ana sendiri, MOLEK LAGI awek2 kat malaysia ni.. bila sebut saja pasal budak malaysia kat pak2 arab, diorang akan cakap "AHSAN NAS".. ape tu ahsan nas? hehe... maksud dia "manusia terbaik" atau "sebaik2 manusia.." haa.. nak tahu sebab ape? sebabbbbbb...

1) minah2 arab ni bergaya buukan main lagi!!! sanggul tinggi2 macam bonggol unta, tudung tak tutp dada, tp bukan semua... tapi MAJORITINYA memang begitu..

2) minah2 arab ni bukannye lembut macam awek2 mesia nuhhh.. pada pandangan ana la, seganas2 pertuturan awek malaysia, adalah selemah2 lembut pertuturan awek arab.. haaa.. tak percaya? datang la sendiri.. baru nampak realitinya..

3) mak2 arab yang dah kawen, ana dengar cite, dorang akan duduk rumah.. makan minummmm je.. hihi.. tak tahulah kesahihan cerita ni.. jangan la terlalu percaya sangat ye.. tapi memang selalunya macam tu lah.. lepas kawen, suami akan tanggung semua, bini duduk rumah, masak tak payah, ape pun tak payah.. makan minum tido je.. sebab tu bila tua, ramai perempuan arab gemuk2.. hmm.. entahla betul ke tidak..

4) kalau kat arab, aduiiiiii.. pening kepala atas jalanraya!!! lampu isyarat pon takde!!! tunggang langgang jadinye! ana pun hampir2 je innalillah haritu.. gara2 pakcik teksi ni bawak laju sangat, tiba2 ada org melintas.. fuhh!!! dah la brek mengejut! hampir2 je kete belakang nak langgar kete yang kitorang naik tu.. T_T alhamdulillah.. mujur Allah masih sayang.. haa... kalau kat mesia?? lampu isyarat bersepah!! siap dengan polis trafik lagi! kalau hon sekali pon orang dah usyar pelik.. =.='' inikan pulak banyak kali.. tp kalau kat arab.. haiyoo!!! PONNNNNNNNNNNNNN PONNN PON!!!PONNNNN.....!!!

5) kat sini, sampah tu macam permandangan biase jeee.. merata-rata tepi jalan.. huhu.. orang2nye pon tak menjaga kebersihan.. hadui.. pengalaman ana yang paling tak dapat ana lupakan.. mase pegi cari tandas nak ambik wuduk.. ya Allah.. masuk2 je tandas tu, terus nak termuntah.. taik bersepah2 atas lantai. mak arab yang masuk toilet tu buat muke rilek macam taik tu perfum ambipur je =.='' haish.. so, ana pon cari la tandas lain.. alhamdulillah, ade tandas dan tempat solat sekali.. tapiiiiiiiiiii... T_T luar je nampak bersih.. masuk2 dalam, haduiiiii nak pengsan! sekotor2 tandas awam kat malaysia, adalah sebersih2 tandas kat arab ni ha!!

haa.. banyak lagi sebenarnya kelebihan negara sendiri yang kita tak tahu.. sebab tu la pak2 arab rajin sangat mengorat awek2 malaysia.. bile pegi je jalan2, mesti diorang akan tanye "DAH KAWEN KE BELUM?" hihi.. jadi jangan tanye kenapa awek2 malaysia kat tanah arab ni tiba2 mengaku "SUDAH KAHWIN" ye.. hihi..  cuma nak elakkan diri daripada pak2 arab ni je...

TAPIIIIII ^^ haa.. ade tapi lagi.. ape yang bestnye duk kat sini? haa.. yang bestnye ialah.. orang2 arab ni sangattttttttttttttttttttttttttttttttttt sangatttttttttttttttttttlah peramah dan baik hati.. walaupun diorang takde pape, tapi diorang akan tetap layan orang lain dengan layanan first class.. sebab bagi diorang, tetamu tu harus dihormati ^^ haaa.. itu la yang ana rasa tabikkk sangat kat diorang tuh.. makanan pon sedap2 :P hehe..

Haa.. nak tau lagi ape bagusnye orang Arab ni? haa.. masuk la mana2 kedai pon, takkan ada kedai yang pasang lagu2.. kirenye.. susahla nak dengar kedai2 yang pasang lagu.. nak tahu diorang pasang ape? haa.. diorang pasang kaset AL QURAN~~ kat malaysia susah nak cari kedai2 yang pasang bacaan Al Quran kan?

Lagi satu.. haa.. Diorang ni, kalau hari Jumaat, memang berlumba2 nak kasi sedekah kat orang.. hehe.. hari ni ana pegi makan kat satu restoran.. kitorang pesan ayam, 20 ketul.. ihh3.. dah la harga lebih kurang RM65, kitorang pulak 11 orang, bila kitorang nak pegi bayar je, cashier tu cakap ade orang dah bayarkan.. hihi.. ape lagi, terkejut beruk la kitorang.. rupa2nya, ada pak arab dah tolong bayarkan untuk kitorang.. ^^ baik kan hati diorang?

Haa.. duk sini, tak dapatla manja2 dengan keluarga.. semuanya kena buat sendiri.. huhu.. sedih2.. tapi itulah.. masalah datang tanpa henti.. :') kita harus tabah menghadapinya.. Jangan mengeluh.. ^^ hee.. ana rasa, sejak ana di bumi anbiya ini.. ana lebih faham apa itu erti pengorbanan.. apa itu erti kesabaran.. dan yang penting, apa itu erti PERSAHABATAN.. hee.. yang pasti, kat sini kita tak ada sahabat.. tapiiiiiiiiiiiiiiiii, kita ada KELUARGA ^__^ alhamdulillah.. insyaAllah jika ada kelapangan lagi, ana akan ceritakan lagi pengalaman pahit manis ana di bumi anbiya ini...Betulkan niatku ya Allah.. aku datang ke mesir, KERANA ALLAH..  maka aku terima segala dugaan yang Engkau berikan, dengan lapang hati, dan degan redha ya Allah.. kerana aku yakin, setiap dugaan yang Engkau berikan, adalah satu rahmat bagiku.. :) insyaAllah.. ^^

wink3** ^^ ini tempat ana menuntut ilmu..