BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, 7 July 2013

Ramadhan Datang Lagi, Bersediakah Para Perindu Syurga?



كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ يَدَعُ شَهْوَتَهُ
وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِى لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. وَلَخُلُوفُ فِيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْ

“Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), ‘Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untuk-Ku. Aku sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan karena-Ku. Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan yaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.’” (HR. Muslim no. 1151)


Assalamualaikum ya akhi wa ukhty. Alhamdulillah tak lama lagi Ramadhan akan menjelma. Bersyukurlah jika kita diberi kesempatan untuk menerima tetamu Allah yang menjenguk setahun sekali. Jangan lupa untuk menyertai festival ibadah!! :D Tahun ni pertama kali ana akan berpuasa di bumi anbiya.. Allah.. berdebarnya!! :D Walaupun di malaysia penuh dengan berita rusuhan2 yang melampau, sebenarnya keadaan kami di sini berbeza saaaangat dengan apa yg di'beritakan' tu. hehe.. hari2 goyang kaki je. Jadi kepada mak ayah, jangan risau :P kitorang dalam rumah ni lagi huru hara daripada kat luar tu. -.-''

Haa.. meh nak cite pasal bulan Ramadhan. Asal tibe je bulan Ramadhan, mesti terbayang bazar Ramadhan kan? -.-'' biasalah tu, tpi ni ana nak cerita pasal BAZAR PAHALA. haa.. tak payah keluarkan duit pon, pilih je nak pahala banyak mana, dengan syarat, dibayar dengan ibadah yang setimpal dengan harga pahala tersebut.

“Sesungguhnya amal yang dilakukan pada bulan Ramadhan ialah membaca Al-Qur’an dan menjamu orang berbuka puasa”, demikian dinyatakan oleh seorang sarjana Islam generasi tabi’in, Muhammad bin Syihab az-Zuhri.


Antara amal kebajikan yang mendapat ganjaran besar dalam Islam ialah memberi makan kepada orang Islam yang lain. Dan ganjaran ini berlipat-kali ganda apabila orang yang diberi makan itu ialah orang-orang yang lapar dan berpuasa. Ini dijelaskan oleh Nabi,
“Seorang mukmin yang memberi makan mukmin yang lapar, kelak Allah akan memberi makan kepadanya daripada buah-buahan syurga, dan barang siapa yang memberi minum seorang mukmin, maka kelak Allah akan memberi air minum dari syurga” (Hadis Tirmidzi)
Manakala ganjaran memberi makan kepada orang-orang yang berpuasa adalah sama dengan ganjaran yang diperoleh orang-orang yang berpuasa itu sendiri. Nabi pernah berkata,
“Barangsiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (Hadis Tirmidzi, Ahmad & An-Nasa’i)
Demikianlah Nabi membuat perbandingan, sedang Allah menyebutkan orang yang berpuasa diberi ganjaran yang banyak tanpa batas seperti disebutkan dalam sebuah hadis Qudsi,
Semua amal (saleh yang dikerjakan) manusia dilipatgandakan (pahalanya), satu kebaikan (diberi ganjaran) sepuluh sampai tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman: “Kecuali puasa (ganjarannya tidak terbatas), karena sesungguhnya puasa itu (khusus) untuk-Ku dan Akulah yang akan memberikan ganjaran (kebaikan) baginya.”(Hadis Bukhari & Muslim)
Selain mendapat ganjaran pahala yang banyak, Malaikat akan mendoakan rahmat buat orang yang menjamu orang berbuka puasa. Ini disebutkan oleh Nabi dalam satu doa beliau,
“Orang yang berpuasa telah berbuka di sisi kalian, makanan kalian telah di makan oleh orang-orang yang baik. Kalian telah dipohoni rahmat oleh Malaikat.” (Sahih Sunan Abu Dawud)

Dalam riwayat lain dikatakan,

قَالَ اللَّهُ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلاَّ الصِّيَامَ ، فَإِنَّهُ لِى

“Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), ‘Setiap amalan manusia adalah untuknya kecuali puasa. Amalan puasa adalah untuk-Ku.’” (HR. Bukhari no. 1904)
 

Dalam riwayat Ahmad dikatakan,

قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ كُلُّ الْعَمَلِ كَفَّارَةٌ إِلاَّ الصَّوْمَ وَالصَّوْمُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ

“Allah ‘azza wa jalla berfirman (yang artinya), ‘Setiap amalan adalah sebagai kafaroh/tebusan kecuali amalan puasa. Amalan puasa adalah untuk-Ku. Aku sendiri yang akan membalasnya.’” (HR. Ahmad. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini shahih sesuai syarat Muslim)


Jangan lupa tadarrus, tarawikh buat 8 pun dh ckup. Asalkan istiqamah. Ana dulu mase mude2 dulu, (sekarang dah tua :P) bile tibe je Ramadha, mule la bersemangat, kononnya nak penuhkan tarawikh tanpa was2!! Tapi......... bila sampai je akhir2 Ramadhan, mule la liat macam dodol lepas berbuka. hehe.. tu dulu la.. duluu.. --'' sekarang, ana masih akan pasang azam macam tu. Dan berharap akan kuat melawann nafsu yang meronta2 nak tengok citer upin ipin, sampai liat nak ke tarawikh hehe.. Haa.. jgn penuhkan masjid time awal2 Ramadhan je, bila akhir Ramadhan, tinggal Tok Imam dengan sejadah je :) hehe..

Jadi, pikir2 kan lah yer... akhir kalam, salam Ramadhan al Karim. Semoga Ramadhan ini memberi kesempatan untuk kita menjadi Perindu Syurga yang tegar!!! :D jom kejar ibadah!


2 comments:

najiah shaharain said...

selamat berpose:-)

syafieka said...

selamat berpose ^^